Τι Πρέπει Να Διαθέτει Ένας Καθηγητής Φυσικής

Η διδασκαλία των λεγόμενων «δύσκολων» μαθημάτων είναι μία απαιτητική υπόθεση, η οποία αφήνει πολλούς εκπαιδευτικούς μετεξεταστέους. Πρόκειται για ένα από τα λιγότερο δημοφιλή μαθήματα, χωρίς αμφιβολία. Ως εκ τούτου, το ενδιαφέρον των μαθητών δεν είναι αυξημένο και ο εκπαιδευτικός το οσμίζεται. Ωστόσο, ο ιδανικός εκπαιδευτικός θα κάνει τα πάντα για να αντιστρέψει την κατάσταση και να καταφέρει να κεντρίσει την προσοχή των μαθητών του. Πώς γίνεται αυτό;

Για να δούμε ποια είναι τα χαρακτηριστικά του ικανού καθηγητή, ώστε να έχουμε μια ιδέα ως προς το τι χρειάζεται ένας φυσικός για να εξασφαλίσει την επιτυχημένη του πορεία στην εκπαίδευση.

Πρώτα απ’ όλα, ο εκπαιδευτικός οφείλει να ανακαλύψει διόδους επικοινωνίας με τους μαθητές. Η στείρα αποστήθιση των φυσικών νόμων και η απομνημόνευση της θεωρίας δεν μπορεί να χτίσει στέρεες βάσεις και σε καμία περίπτωση δεν προωθεί το ενδιαφέρον. Αντιθέτως, κάνει τους μαθητές να απεχθάνονται ακόμη περισσότερο το συγκεκριμένο μάθημα.

Έπειτα, ο καθηγητής της Φυσικής θα πρέπει να συνδυάσει αρμονικά τη θεωρία με την πρακτική. Τα πειράματα έχουν αποδειχθεί εξαιρετικά ωφέλιμα, ως προς την ενίσχυση του ενδιαφέροντος εκ μέρους των μαθητών. Αντί να αφομοιώνουν τους νόμους και να διαβάζουν δυσνόητες έννοιες, οι μαθητές καλούνται να παρακολουθήσουν κάτι που συμβαίνει εκείνη την στιγμή.

Ο εκπαιδευτικός οφείλει να έχει υπομονή και μεταδοτικότητα. Η υπομονή θα τον βοηθήσει να εξηγεί ξανά και ξανά τις έννοιες που δεν αφομοιώνονται από τους μαθητές. Η μεταδοτικότητα έγκειται στην ικανότητα του εκπαιδευτικού να εξηγεί αναλυτικά και με σαφήνεια το καθετί. Ως αποτέλεσμα, οι μαθητές θα κατανοούν εύκολα και γρήγορα τις έννοιες.

Φυσικά και οι γνώσεις παίζουν σπουδαίο ρόλο, ως προς την ικανότητα ενός εκπαιδευτικού. Πιο συγκεκριμένα, όμως, ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να μην επαναπαύεται σε καμία περίπτωση. Ακόμη και οι καταξιωμένοι επιστήμονες οφείλουν να φρεσκάρουν τις γνώσεις τους και να παρακολουθούν τι συμβαίνει στο πεδίο τους. Με την αλματώδη πρόοδο στην τεχνολογία και με τις συνεχείς εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα, είναι φυσιολογικό να μη γνωρίζουν τα πάντα. Γι’ αυτό και η δια βίου μάθηση είναι ζωτικής σημασίας για τους φυσικούς.

Τέλος, ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να είναι ευχάριστος και προσιτός στους μαθητές. Ίσως τις προηγούμενες δεκαετίες να ήταν διαδεδομένο το μοντέλο του δυσπρόσιτου, σοβαροφανούς καθηγητή. Όμως, οι εποχές έχουν αλλάξει. Οι μαθητές χρειάζονται περισσότερο έναν άνθρωπο, με τον οποίον μπορούν να ταυτιστούν. Για το λόγο αυτό, λοιπόν, οι φιλικοί καθηγητές που συνομιλούν με ευκολία με τους μαθητές είναι οι πιο αποτελεσματικοί.

Η διδασκαλία ενός απαιτητικού μαθήματος όπως η Φυσική είναι εξ ορισμού δύσκολη και κρύβει παγίδες. Ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να οπλιστεί με τεράστια αποθέματα επιμονής και υπομονής, φροντίζοντας να εμπνεύσει τελικά τους μαθητές του. Δε χρειάζονται φωνές και αυστηρότητα, όταν μπορεί κάποιος να επιβληθεί μέσα από το λόγο. Είναι λοιπόν σημαντικό να γνωρίζει ο εκπαιδευτικός τον τρόπο, με τον οποίο θα εμπνεύσει και θα επηρεάσει τους μαθητές χωρίς να τους εξαναγκάσει να ακούσουν. Γιατί μόνο μέσα από την ελεύθερη επιλογή θα έχει τη δυνατότητα να πλάσει τα μυαλά τους και να τους κάνει να αγαπήσουν πραγματικά το μάθημα της Φυσικής.