Η Σημασία της Επαλήθευσης Μέσω Πειραμάτων

Είναι άραγε η γνώση και η θεωρία αρκετές για να επαληθεύσουμε κάτι; Στον κόσμο της Φυσικής, αυτό δε γίνεται. Αντιθέτως, υπάρχει ανάγκη για επαλήθευση μέσω των πειραμάτων. Με άλλα λόγια, ακόμη κι αν κάτι έχει αποδειχθεί στο παρελθόν, χρειαζόμαστε την επαλήθευσή του μέσω της πρακτικής. Κάτι τέτοιο ίσως φαντάζει περιττό, αλλά στην πραγματικότητα ισχυροποιεί την εκάστοτε θεωρία και την κάνει ακόμη πιο συμπαγή και σταθερή.

Υπό κανονικές συνθήκες, λαμβάνουμε ως θέσφατα όλα όσα ισχύουν και τα θεωρούμε δεδομένα στο μέλλον. Με αυτό τον τρόπο εξοικονομούμε χρόνο και δε χάνουμε κάτι, μιας κι έχουμε ήδη επαληθεύσει ότι το αποτέλεσμα θα είναι το ίδιο κάθε φορά luottoa heti netistä. Όμως, στη Φυσική έχει αξία η επιβεβαίωση και γι’ αυτό διεξάγονται πειράματα για να επαληθεύσουν αυτό που στην ουσία από πριν γνωρίζουν οι επιστήμονες. Αυτή η επαλήθευση φυσικά παίζει σπουδαίο ρόλο, στην περίπτωση που αποτύχει. Τότε αυτό συμβαίνει πως κάτι κάναμε λάθος και πως δεν έχουν γίνει όλα τα στάδια του πειράματος όπως θα έπρεπε να γίνουν.

Η διαδικασία του πειράματος από μόνη της είναι ενδιαφέρουσα και κεντρίζει την προσοχή ακόμη και όσων δεν προτιμούν τη Φυσική ως Επιστήμη. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι ακόμη και οι μαθητές που δε δείχνουν κανένα απολύτως ενδιαφέρον για τη θεωρία της Φυσικής, κινητοποιούνται και συμμετέχουν όταν πρόκειται για πειράματα. Αυτό από μόνο του αποδεικνύει τον συναρπαστικό χαρακτήρα των πειραμάτων και ενισχύει την άποψη ότι πρέπει να δοθεί αμέριστη προσοχή στη διεξαγωγή επιστημονικών πειραμάτων.

Η παραμικρή λεπτομέρεια μετρά και επομένως είναι απαραίτητη η επιβεβαίωση ότι όλα βαίνουν καλώς. Συνήθως στην πρακτική εξάσκηση ανακαλύπτονται πολύ σπουδαίες παραλείψεις, καθιστώντας απαραίτητο τον έλεγχο για να βελτιστοποιηθεί η λειτουργία που επιθυμούμε να τελειοποιήσουμε. Για το λόγο αυτό το πείραμα οφείλει να είναι όσο το δυνατό πιο κοντά στις πραγματικές συνθήκες, ώστε να προβλεφθούν προβλήματα και να αντιμετωπιστούν έγκαιρα.

Στο σχολικό περιβάλλον, υπάρχουν εργαστήρια μέσα στα οποία μπορούν να γίνουν ορισμένα πειράματα. Πάντα με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού και με τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας, τα πειράματα μπορεί να αποδειχθούν ιδιαίτερα διδακτικά. Οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να παρατηρήσουν από κοντά ορισμένες πολύ σημαντικές λειτουργίες. Κατανοούν τους νόμους της Φυσικής με μεγαλύτερη σαφήνεια, όταν αυτοί εκδηλώνονται υπό τη μορφή των πειραμάτων. Βλέπουν τον τρόπο με τον οποίο αντιδρά η φύση και αφομοιώνουν τη γνώση πιο αποτελεσματικά.

Ως εκ τούτου, είναι πολύ σημαντικό να ενισχύονται τα κονδύλια για την διεξαγωγή πειραμάτων. Όχι μόνο σε ερευνητικό επίπεδο, αλλά και σε επίπεδο γνώσεων, αυτή η ενίσχυση πρόκειται να επιφέρει αξιόλογα αποτελέσματα με τον καιρό. Αν αυτό είναι το αντίτιμο ώστε να ενδιαφερθεί ένας μέχρι πρότινος αδιάφορος μαθητής για ένα «δύσκολο» και για πολλούς δυσνόητο ή ακόμη και περιττό μάθημα, τότε σίγουρα αξίζει.

Η επανάληψη είναι μητέρα της γνώσης, άλλωστε. Γι’ αυτό και είναι απαραίτητο να επαναλαμβάνουμε όλα αυτά που έχουμε ήδη μάθει. Αυτός είναι ο μοναδικός τρόπος, ώστε να βεβαιωθούμε ότι έχουμε κατανοήσει τη λειτουργία όλων όσα συμβαίνουν γύρω μας. Μέσα από τη διεξαγωγή πειραμάτων, η επιστήμη της Φυσικής εμπλουτίζεται και ισχυροποιείται. Κι αυτό από μόνο του είναι κάτι αξιέπαινο!